نوشته شده در 30 مهر 1404، ساعت 07:34

معرفی واحد مشاوره و فعالیت‌های آن در دبیرستان علی بن ابی طالب (ع)

معرفی واحد مشاوره و فعالیت‌های آن در   دبیرستان علی بن ابی طالب (ع)

معرفی واحد مشاوره و فعالیت‌های آن در

دبیرستان علی بن ابی طالب (ع)

واحد مشاوره در دبیرستان، کانونی حمایتی و تخصصی است که با هدف ارتقاء سطح بهداشت روان و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان و فراهم آوردن زمینه‌های رشد همه‌جانبه آن‌ها فعالیت می‌کند. مشاور مدرسه، به‌عنوان یک متخصص آموزش‌دیده، نقش کلیدی در تسهیل سازگاری دانش‌آموزان با محیط مدرسه، خانواده و جامعه ایفا می‌کند. فعالیت‌های مشاور در دبیرستان شامل: حوزه‌های تحصیلی، روانی-اجتماعی و شغلی می‌شود که در تعامل با دانش‌آموزان، والدین، و همکاران آموزشی انجام می‌پذیرد. ۱. حوزه تحصیلی و آموزشی این بخش شامل راهنمایی‌های مرتبط با فرآیند یادگیری و آینده تحصیلی دانش‌آموزان است هدایت تحصیلی و انتخاب رشته اجرای آزمون‌های استعداد و رغبت‌سنجی (مانند آزمون‌های هالند و ...) برای کمک به دانش‌آموزان سال نهم در انتخاب رشته (در صورت وجود پایه نهم در واحد آموزشی یا پیگیری برای دانش‌آموزان دوره دوم). راهنمایی دانش‌آموزان در انتخاب رشته‌های دانشگاهی و مسیر شغلی آینده (به‌ویژه در سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم). برنامه‌ریزی و تقویت مهارت‌های تحصیلی آموزش عادات صحیح مطالعه، مدیریت زمان و روش‌های برنامه‌ریزی درسی مؤثر. کمک به دانش‌آموزان دارای افت تحصیلی یا مشکلات یادگیری برای شناسایی دلایل و ارائه راهکارهای مناسب. آموزش تکنیک‌های تمرکز و مقابله با اضطراب امتحان و استرس تحصیلی. ۲. حوزه روانی و اجتماعی (بهداشت روان) مشاور در این حوزه به سلامت روانی و مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی دانش‌آموزان کمک می‌کند مشاوره فردی و گروهی: ارائه مشاوره برای حل مشکلات شخصی، عاطفی، خانوادگی یا تعارضات با همسالان و معلمان. کمک به دانش‌آموزان برای بهبود عزت نفس و اعتماد به نفس. شناسایی دانش‌آموزان در معرض خطر آسیب‌های روانی یا رفتاری و ارائه مداخلات زودهنگام. آموزش مهارت‌های زندگی برگزاری کارگاه‌ها و جلسات آموزشی در مورد کنترل خشم، مهارت‌های ارتباط مؤثر، دوست‌یابی سالم، و مهارت‌های حل مسئله. آشناسازی دانش‌آموزان با موضوعات مرتبط با بهداشت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی. ارجاع دانش‌آموزانی که مشکلات آن‌ها فراتر از توان مشاور مدرسه است، به مراکز مشاوره و روان‌درمانی معتبر. ۳. همکاری با والدین و کادر مدرسه برای اثربخشی بیشتر، همکاری مشاور با سایر ارکان مدرسه ضروری است برگزاری جلسات مشاوره فردی برای اولیا در خصوص مسائل تحصیلی و تربیتی فرزندانشان. برگزاری کارگاه‌ها و جلسات آموزشی برای والدین با موضوعات فرزندپروری، راهنمایی تحصیلی و نحوه حمایت از دانش‌آموزان در دوران نوجوانی. همکاری مستمر با مدیران و دبیران برای شناسایی دانش‌آموزان نیازمند حمایت و اتخاذ رویکردهای هماهنگ آموزشی و تربیتی. ارائه بازخوردها و راهنمایی‌های روانشناختی به معلمان در خصوص رفتارها و نیازهای خاص دانش‌آموزان. نحوه دسترسی و ارتباط با واحد مشاوره: مراجعه حضوری: دفتر مشاوره در نمازخانه مدرسه واقع شده است. * برنامه‌ریزی وقت: دانش‌آموزان و اولیا می‌توانند با هماهنگی قبلی و از طریق تماس با مشاور وقت مشاوره را تنظیم کنند. هدف واحد مشاوره این است که همواره در کنار دانش‌آموزان باشد تا آنان بتوانند با سلامت روانی و آمادگی کامل، بهترین مسیر را برای آینده خود رقم بزنند.

معرفی واحد مشاوره و فعالیت‌های آن در دبیرستان علی بن ابی طالب (ع)

30 مهر 1404، ساعت 07:34۲۰ دقیقه مطالعه
معرفی واحد مشاوره و فعالیت‌های آن در   دبیرستان علی بن ابی طالب (ع)

معرفی واحد مشاوره و فعالیت‌های آن در

دبیرستان علی بن ابی طالب (ع)

واحد مشاوره در دبیرستان، کانونی حمایتی و تخصصی است که با هدف ارتقاء سطح بهداشت روان و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان و فراهم آوردن زمینه‌های رشد همه‌جانبه آن‌ها فعالیت می‌کند. مشاور مدرسه، به‌عنوان یک متخصص آموزش‌دیده، نقش کلیدی در تسهیل سازگاری دانش‌آموزان با محیط مدرسه، خانواده و جامعه ایفا می‌کند. فعالیت‌های مشاور در دبیرستان شامل: حوزه‌های تحصیلی، روانی-اجتماعی و شغلی می‌شود که در تعامل با دانش‌آموزان، والدین، و همکاران آموزشی انجام می‌پذیرد. ۱. حوزه تحصیلی و آموزشی این بخش شامل راهنمایی‌های مرتبط با فرآیند یادگیری و آینده تحصیلی دانش‌آموزان است هدایت تحصیلی و انتخاب رشته اجرای آزمون‌های استعداد و رغبت‌سنجی (مانند آزمون‌های هالند و ...) برای کمک به دانش‌آموزان سال نهم در انتخاب رشته (در صورت وجود پایه نهم در واحد آموزشی یا پیگیری برای دانش‌آموزان دوره دوم). راهنمایی دانش‌آموزان در انتخاب رشته‌های دانشگاهی و مسیر شغلی آینده (به‌ویژه در سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم). برنامه‌ریزی و تقویت مهارت‌های تحصیلی آموزش عادات صحیح مطالعه، مدیریت زمان و روش‌های برنامه‌ریزی درسی مؤثر. کمک به دانش‌آموزان دارای افت تحصیلی یا مشکلات یادگیری برای شناسایی دلایل و ارائه راهکارهای مناسب. آموزش تکنیک‌های تمرکز و مقابله با اضطراب امتحان و استرس تحصیلی. ۲. حوزه روانی و اجتماعی (بهداشت روان) مشاور در این حوزه به سلامت روانی و مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی دانش‌آموزان کمک می‌کند مشاوره فردی و گروهی: ارائه مشاوره برای حل مشکلات شخصی، عاطفی، خانوادگی یا تعارضات با همسالان و معلمان. کمک به دانش‌آموزان برای بهبود عزت نفس و اعتماد به نفس. شناسایی دانش‌آموزان در معرض خطر آسیب‌های روانی یا رفتاری و ارائه مداخلات زودهنگام. آموزش مهارت‌های زندگی برگزاری کارگاه‌ها و جلسات آموزشی در مورد کنترل خشم، مهارت‌های ارتباط مؤثر، دوست‌یابی سالم، و مهارت‌های حل مسئله. آشناسازی دانش‌آموزان با موضوعات مرتبط با بهداشت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی. ارجاع دانش‌آموزانی که مشکلات آن‌ها فراتر از توان مشاور مدرسه است، به مراکز مشاوره و روان‌درمانی معتبر. ۳. همکاری با والدین و کادر مدرسه برای اثربخشی بیشتر، همکاری مشاور با سایر ارکان مدرسه ضروری است برگزاری جلسات مشاوره فردی برای اولیا در خصوص مسائل تحصیلی و تربیتی فرزندانشان. برگزاری کارگاه‌ها و جلسات آموزشی برای والدین با موضوعات فرزندپروری، راهنمایی تحصیلی و نحوه حمایت از دانش‌آموزان در دوران نوجوانی. همکاری مستمر با مدیران و دبیران برای شناسایی دانش‌آموزان نیازمند حمایت و اتخاذ رویکردهای هماهنگ آموزشی و تربیتی. ارائه بازخوردها و راهنمایی‌های روانشناختی به معلمان در خصوص رفتارها و نیازهای خاص دانش‌آموزان. نحوه دسترسی و ارتباط با واحد مشاوره: مراجعه حضوری: دفتر مشاوره در نمازخانه مدرسه واقع شده است. * برنامه‌ریزی وقت: دانش‌آموزان و اولیا می‌توانند با هماهنگی قبلی و از طریق تماس با مشاور وقت مشاوره را تنظیم کنند. هدف واحد مشاوره این است که همواره در کنار دانش‌آموزان باشد تا آنان بتوانند با سلامت روانی و آمادگی کامل، بهترین مسیر را برای آینده خود رقم بزنند.